Public Research Centers, as the central axis of innovation and education in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.55965/setp.2.coed.a3Abstract
Purpose: The purpose of this document is to reflect on public research centers as changes in development within innovation in Mexico since its creation, and this has led to a closer relationship with the concept of education.
Methodology: For the review of the CPI's, a qualitative analysis is carried out on the specialized literature that the CPI's have in education and how the proposed research of these centers is focused on social impact.
Findings and originality: Little is said about the CPIs as generators of science and their impact in Mexico, which is why this research will deal in depth with the importance of education and has achieved economic and social development for Mexico.
Conclusions and limitations. The resources granted to the CPIs for the development of knowledge and training of human resources must be a constant to achieve the competitiveness of a country.
Downloads
References
Arriaga, OG., y Espinoza, N. (2019). La Administración de la transferencia de tecnología en la Universidad de Guadalajara.
Blanco, G. Á., y Mesa, B. (2022). Revisión documental como alternativa en la práctica docente. In Libro de Actas del 2. º Congreso Caribeño de Investigación Educativa: Nuevos paradigmas y experiencias emergentes (pp. 505-509). Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña (ISFODOSU). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8498404
Castelán Rueda, Roberto (2005) Ponencia sobre Ciencia y Tecnología en el Centro Universitario de los Lagos. 17-octubre-2022, de:
http://www.lagos.udg.mx/culagos_breve/ponencias1.php
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT, 2022). Centros Públicos de Investigación.17-octubre-2022, de: https://centrosconacyt.mx/
Coccia, M., y Rolfo, S. (2013). Human resource management and organizational behavior of public research institutions. International Journal of Public Administration, 36(4), 256-268. https://doi.org/10.1080/01900692.2012.756889 DOI: https://doi.org/10.1080/01900692.2012.756889
Cué, M., Díaz, G., Díaz, A., y Valdéz, M (2008). El artículo de revisión. Revista Cubana de Salud Pública,34(4). DOI: https://doi.org/10.1590/S0864-34662008000400011
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662008000400011
Delapierre, F., Fernández, J., y Camacho, V. V. (2015). La bomba de la deuda estudiantil. Icaria.
Díaz, P. C.C. El problema de los Centros de Investigación y Desarrollo Tecnológico. En: Los Centros de investigación y desarrollo tecnológico en México: Regulaciones institucionales y estrategias organizacionales. Ed. Universidad de Guadalajara, México 2007, p. 22-27.
García-Quevedo, J., y Mas-Verdú, F. (2008). Does only size matter in the use of knowledge intensive services?. Small Business Economics, 31(2), 137-146. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-007-9090-x
https://www.jstor.org/stable/40650935#metadata_info_tab_contents
Guirao-Goris, S. J. (2015). Usefulness and types of literature review. Ene, 9(2). https://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002 DOI: https://doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002
Gutiérrez, E. J. D. (2018). Universidad e investigación para el bien común: la función social de la Universidad. Aula abierta, 47(4), 395-402. https://doi.org/10.17811/rifie.47.4.2018.395-402 DOI: https://doi.org/10.17811/aula_abierta.47.4.2018.395-402
González, J. F. (2013). De la nueva miseria: La universidad en crisis y la nueva rebelión estudiantil (Vol. 20). Ediciones Akal.
González, E. R. V. (2014). La relación entre la divulgación y la transferencia del conocimiento y de la tecnología en Centros Públicos de Investigación del CONACYT en México. Derecom, (17), 9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4799038
Grosse, R. (1996). International Technology Transfer in Services. Journal of International Business Studies, 27(4), 781-800.
https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490153 DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490153
Heredia, B. (3 de junio de 2020) Desde otro ángulo: Los Centros Públicos de Investigación Conacyt. El financiero.
InterAcademy Council (2005) Science, technology, and innovation for achieving United Nations Millennium Development Goals. 17-Oct-2022 de:
https://www.interacademies.org/sites/default/files/2020-05/un_statement_%284%29_0.pdf
Mejía-Trejo, J. (2021). Protection of Traditional Knowledge and its Resulting Innovation. Scientia et PRAXIS, 1(01), 1-8. Mejía-Trejo, J. (2021). Protection of Traditional Knowledge and its Resulting Innovation. Scientia et PRAXIS, 1(01), 1-8.
https://doi.org/10.55965/setp.1.01.a1 DOI: https://doi.org/10.55965/setp.1.01.a1
Navarro, J. M. S., (2017) Profesión académica en los Centros Públicos de Investigación del CONACyT en México. Tesis para la Maestría en Innovación Educativa. Universidad de Sonora, México. http://www.mie.uson.mx/tesis/solis_2017.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), 2020. Main Science and Technology Indicators. https://data.oecd.org/rd/government-researchers.html.
Peinado Camacho, J. D. J., Montoy Hernández, L. D., y Torres Hernández, Z. (2020). Estrategia de gestión para la generación de recursos en un centro de investigación y posgrado. Estudio de caso del CIITEC en el contexto de México. Acta universitaria, 30. DOI: https://doi.org/10.15174/au.2020.2445
Pérez Cruz, O. A. (2019). Innovación y transferencia de tecnología en México. Un análisis empírico de datos panel. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.503 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.503
Romero, M. (2010). La fábrica del conocimiento. La universidad-empresa en la producción flexible. Carlos Sevilla. Viento sur: Por una izquierda alternativa, (110), 126-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3598409
Solleiro, J. L. (2009). Gestión del conocimento en centros de investigación y desarrollo de México, Brasil y Chile (Vol. 3). FLACSO Mexico.
Solleiro, J. L., Escalante, F., Herrera, A., y Castañón, R. (2010). Gestión del conocimiento en centros de investigación y desarrollo de México, Brasil y Chile. Programa de Investigación sobre Economía del Conocimiento en América Latina y el Caribe/IDRC-FLACSO; 3.
Warshaw, J. B., y Upton, S. (2020). Hybrid logics in the resource strategies of US public research universities. Journal of Further and Higher Education, 44(9), 1289-1303. https://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1680820 DOI: https://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1680820
Vedovoto, G. L., y Prior, D. (2015). Opciones reales: una propuesta para valorar proyectos de I+ D en centros públicos de investigación agraria. Contaduría y administración, 60(1), 145-179. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-10422015000100007 DOI: https://doi.org/10.1016/S0186-1042(15)72150-9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Omar Guillermo Arriaga-Cárdenas, Paola del Carmen Lara-Magaña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.