Inclusive Business in Green House: Intervention of the CPI in the Social Value Chain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55965/setp.2.coed.a2

Keywords:

inclusive business, theory of change, social responsibility strategies, green house

Abstract

Purpose. The purpose was to demonstrate the intervention of a CPI, the CIAD AC, in the formation of Inclusive Businesses (NI) in the value chain of Mexican tomato for export in green house. Methodology. Through a transdisciplinary approach between: economics, food technology and psychology, a review of the NI concept was made, highlighting Corporate Social Responsibility (CSR). An overview of the value chain was exhibited. Three elements where the CPI intervened were exposed: Conformation of the National Tomato Product System (SPTN) and collective brand as the organizational axis of the stakeholders. Training in good post-harvest handling practices. Objective and subjective evaluation of well-being in day laborers.

Findings. The companies of the analyzed value chain involve the base of the pyramid as part of the workforce. In addition, they have organizational flexibility to adapt their processes to the needs of the export market.

Originality. It has a transdisciplinary approach to address NI and CSR from a value chain.

Theoretical and practical contributions: Theoretically, it proposes three categories that connect the NI and CSR constructs: collective brand, training, and work stress fatigue. In practice, it proposes a business strategy based on a collective brand adapted to NI.

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Author Biography

Carlos Gabriel Borbón-Morales, Titular-Research Professor

Originario de Navojoa, Sonora, México. Es licenciado en Economía, con especialidad en economía política, por la Universidad de Sonora, México. Maestro en Ciencias Sociales, Especialidad en Desarrollo Regional, por El Colegio de Sonora, México. Doctor en Ciencias Económicas, por Universidad Autónoma de Baja California(UABC), Campus UABC en Tijuana, Baja California, México.

Actualmente es Profesor Investigador de Tiempo Completo, adscrito al área de Desarrollo Regional del Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo (CIAD, A.C.) en Hermosillo, Sonora, México.

Las áreas de interés en investigación son:
* Transferencia de Tecnología e Innovación en el sector Agropecuario y Pesca.
* Mercados y Logística de Exportación de Productos Agropecuarios.
* Estudios de Competitividad, Calidad, Inocuidad y Sanidad Vegetal.
* Planeación del Desarrollo Municipal, Programa presupuesto municipal y Estudios de
Prospectiva Económica.
* Desarrollo Comunitario, Organización de Productores, cultura empresarial y
Emprendedurismo.
* Grupos indígenas y Desarrollo Social.
* Diseño de Proyectos Productivos Agrícolas, Ganaderos, Apícolas, Ecoturísticos y
Agroindustriales.
* Toma de decisiones y Sesgos cognitivos provocados por la Escasez en las Familias con Pobreza Extrema.
* Economía de la Salud (estudios de mercado, atención al usuario, Costos y presupuestos, Evaluación al desempeño de instituciones de salud)
* Estudios sobre Valoración financiera y de impacto social para proyectos ambientales , turísticos (Metodologias: SROI, Valor de Viaje, precios Hedónicos.
* Negocios inclusivos y Responsabilidad Social
*Metodología de la investigación con técnica estadística.
* Evaluación de riesgos de Factores de cierre de Mipymes
* Evaluación de impacto social en ONG

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Published

2022-12-09

How to Cite

Borbón-Morales, C. G. (2022). Inclusive Business in Green House: Intervention of the CPI in the Social Value Chain. Scientia Et PRAXIS, 2(04), 35–65. https://doi.org/10.55965/setp.2.coed.a2

Issue

Section

Scientific Articles. Special Edition